Programma’s voortgezet onderwijs
Voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs bieden wij uitdagende programma’s die aansluiten bij vakken als aardrijkskunde, geschiedenis en biologie. Leerlingen kunnen het landschap verkennen, proefjes doen en zelf ontdekken hoe de natuur en de mens deze regio door de eeuwen heen hebben gevormd.
We bieden verschillende soorten sessies aan, zodat je altijd de juiste keuze kunt maken, afhankelijk van jouw behoeften en ervaring.
Workshops met een gastdocent
Wil je dat een expert uit de praktijk direct betrokken is bij het leerproces? Onze workshops met gastdocenten zijn ontworpen om leerlingen te laten leren van professionals.
Workshop 1: Onderzoeksles IJstijden
Doelgroep:
Bovenbouw van de basisschool/onderbouw voortgezet onderwijs
Duur:
Dagdeel op locatie in Borger, met voorbereidende en afsluitende bespreking door de leerkracht
Groepsgrootte:
Maximaal 30 leerlingen
Neem je leerlingen mee op een boeiende expeditie door de geschiedenis van het Hondsruggebied! Tijdens de onderzoeksles ‘IJstijden’ ontdekken de leerlingen spelenderwijs hoe meer dan 450.000 jaar geschiedenis verborgen ligt, slechts één meter onder hun voeten.
In het Hunebedcentrum in Borger krijgen de leerlingen eerst een introductie over de ijstijden en hunebedden. Daarna volgt een bezoek aan de indrukwekkende zwerfstenentuin én het Grootste Hunebed van Nederland. Hier begint het echte avontuur!

Gewapend met professioneel boormateriaal gaan de leerlingen in kleine groepjes aan de slag. Ze voeren hun eigen grondboringen uit, waarbij ze geologische ‘bouwstenen’ naar boven halen die rechtstreeks verbonden zijn met de ontstaansgeschiedenis van de Hondsrug. Met microscopen, zandlinialen en kleurenkaarten onderzoeken ze het opgeboorde zand tot in detail. Zo ervaren ze zelf hoe wetenschappelijk onderzoek in de praktijk werkt!
De ontdekkingen worden aan het einde van de les gezamenlijk besproken en vastgelegd. Als kers op de taart maken we samen een unieke ‘ijstijdenfles’ van de verzamelde bodemmonsters, die een mooie herinnering vormt voor in de klas.
Deze les biedt niet alleen een fascinerende kijk op de geologie en geschiedenis van de regio, maar stimuleert ook het nieuwsgierige en onderzoekende denken van de leerlingen.