Ambachtmakelaar: Werkwijze

Er is een aanbieder met een product voor een bepaalde doelgroep. Zowel de aanbieder, het product als de doelgroep / markt worden onder de loep gelegd met als doel:

  • het versterken van de bedrijfsvoering van de betrokken ambachtslieden
    • in food en non-food,
    • individueel en als collectief en
  • het behoud van ambachten/vakkennis.

 

Netwerk opzetten en faciliteren

We willen aan de slag met het bij elkaar brengen van de ambachtslieden en samen werken aan wensen. Dat kan in één grote groep bijeenkomst, in bijeenkomsten met kleinere groepjes bijvoorbeeld per branche of in gemengde samenstelling.

In die groepjes kun je bespreken of je op de een of andere manier wilt meewerken aan een toeristisch product. Dit zou je bijvoorbeeld als PR kunnen inzetten.

Wat waarschijnlijk als eerste aan bod komt is het elkaar beter leren kennen zodat een ieder de ander kan introduceren in zijn / haar eigen netwerk. Denk bijvoorbeeld aan de hovenier die ergens aan het werk is en ziet dat de mensen een paard hebben. Dan zou de hoefbekapper mooi geïntroduceerd kunnen worden!

Ondernemerschap

En hoe ga jij om met de moderne digitale middelen? Is het een idee om een stagiaire van de opleiding Media & ICT in te schakelen om de websites up to date te brengen? Of zijn er andere manieren te bedenken?

‘Bedrijfskolom’

Een andere insteek is een groepje van elkaar aanvullende ambachten. Is dat samen te stellen? Kun je gezamenlijke PR ondernemen en voor andersoortige opdrachten gaan werven?

Social Media

En hoe gebruik jij de moderne technieken zoals Social Media? We kunnen een basis workshop organiseren en met elkaar tips uitwisselen en een eigen plan van aanpak leren opstellen.

Gezellen

Waarschijnlijk speelt het thema bedrijfsopvolging op dit moment – nog – niet bij iedereen. Maar het zou zo maar kunnen. Kan het opleiden van een gezel daarin wat betekenen? Wat kunnen we überhaupt met het opleiden van gezellen? Er is vast iemand in ons midden die daar een workshop over kan geven!

Wat doet de markt?

Een andere aanpak is: Wat zijn de thema’s in de samenleving op dit moment en wat kan de ambachtelijk ondernemer daarmee?

Denk aan:

  • Duurzaamheid,
  • Energietransitie,
  • Bodemverzakkingen,
  • Gevolgen van klimaatverandering,
  • Gezonder leven, Vergrijzing,
  • Gezelligheid,
  • Recreatie,
  • Toenemende digitalisering.

 

Samen werken aan een thema en bespreken hoe je daar mee om kunt gaan geeft energie en daar ontstaan weer nieuwe impulsen uit.